Cum sa fii un antrenor de rugby de succes

E-Antrenor

12 principii pentru a fi un antrenor de rugby de succes :

1. Toti membrii echipei trebuie sa stie ce se asteapta de la ei.
2. Membrii echipei trebuie sa fie siguri ca au la dispozitie toate mijloacele de care au nevoie.
3. Membrii echipei trebuie lasati sa faca ce stiu ei mai bine.
4. Recompense si felicitari pentru treaba bine facuta.
5. Grija fata de problemele personale ale membrilor echipei.
6. Sprijinirea si incurajarea dezvoltarii personale.
7. Fiecare parere ale membrilor echipei conteaza.
8. Fiecare membru al echipei trebuie sa simta ca munca lui este importanta.
9. Asociati-va cu cei care fac o munca de calitate.
10. Prieteniile puternice dintre membrii echipei trebuie incurajate.
11. Evaluare permanenta a propriilor performante (autoevaluare permanenta)
12. Trebuie create oportunitati de invatare si dezvoltare

1. Toti membrii echipei trebuie sa stie ce se asteapta de la ei

De obicei antrenorii de succes combina eforturile individuale pentru a obtine cele mai importante rezultate colective, asigurandu-se ca toti membrii echipei lucreaza pentru un obiectiv comun.

Numai talentul nu poate genera o performanta superioara. O echipa de executanti de nivel mediu, care inteleg cum sa lucreze impreuna eficient, va surclasa, pe termen lung, o „colectie de stele” . Cheia pentru a ajunge la performante impresionante in echipa este de a-i face pe toti membrii echipei sa vorbeasca aceeasi limba si ca toti sa se concentreze, inainte de toate, asupra unui obiectiv comun.

Atunci cand va organizati echipa in jurul unui obiectiv sau mai multor obiective, creati posibilitatea tuturor membrilor echipei sa se bazeze unul pe celalalt si nu sa lucreze separat si independent. Primul pas in realizarea performantei este sa spuneti tuturor unde vrea sa ajunga echipa voastra in viitor.

Ideea este ca toti membrii echipei trebuie sa se implice pentru realizarea obiectivului.

Cunoasterea, intr-o echipa are doua forme:

Cunoasterea explicita – inseamna cunoasterea elementelor de baza implicate in buna derulare a actiunilor. Orice echipa trebuie sa cunoasca elementele de baza ale activitatii in care este implicata. (Ex. – Principiile jocului de rugby).
Cunoasterea tacita – inseamna constientizarea modului de a reactiona a celorlalte persoane din grup si felul in care se vor descurca intr-o situatie data. Aceasta cunoastere se va invata din experienta proprie si nu dupa anumite manuale.
In echipele de nivel mediu, jucatorii se bazeaza mai mult sau mai putin pe cunoasterea explicita. In echipele de inalta performanta sunt luate in considerare ambele moduri de cunoastere.

2. Membrii echipei trebuie sa fie siguri ca au la dispozitie toate mijloacele de care au nevoie

Antrenorii de succes se asigura ca sportivii din echipa lor au toate mijloacele de care au nevoie pentru a-si indeplini misiunea. Atunci cand sportivii au credinta ca echipa ii sustine din toate punctele de vedere, performanta lor este superioara. Frustrarile lor apar din faptul ca sunt impiedicati sa-si exercite treaba din cauza lipsei echipamentelor necesare sau necorespunzatoare. Acest lucru nu-i mai motiveaza. Daca se doreste ca sportiviii sa-si faca treaba cat mai bine posibil, atunci trebuie sa ne asiguram ca au la dispozitie cele mai bune mijloace de care au nevoie.

Care sunt aceste mijloace de care au nevoie pentru a-si exercita activitatea ? O lista partiala ar cuprinde multe resurse evidente, dar si unele mai putin evidente:

Informatii actuale si corecte.
Resurse de sustinere (nutritive) si pregatire.
Echipament adecvat si fiabil.
Daca doriti sa obtineti rezultate foarte bune din partea sportivilor pe care ii conduceti, trebuie sa se tina seama de cata libertate au ei nevoie pentru a modifica echipamentul standard pe care il au la dispozitie. Uneori modificari nesemnificative sau aparent minore ale acestui echipament standard pot face diferenta. Daca permiteti sa se faca schimbari se poate ajunge la diferente uriase in implicarea oamenilor in actiune.

3. Membrii echipei trebuie lasati sa faca ce stiu ei mai bine

Gasirea sportivului potrivit pentru postul respectiv este unul dintre cele mai importante obiective in orice domeniu de activitate. Marii antrenori creeaza oportunitati pentru sportivi, astfel incat ei sa poata face tot ceea ce stiu mai bine pe terenul de joc.

La inceputul secolului 20, oamenii de stiinta au emis ipoteza ca orice om porneste ca un fel de „tabula rasa” si poate fi modelat pentru a deveni extraordinar intr-un anumit domeniu,pe un anumit post, printr-o pregatire corespunzatoare. Din acest punct de vedere, indiferent de postul pe care il ocupa, fiecare jucator trebuie sa aiba o baza solida de elemente tehnice individuale. De abia la sfarsitul anilor 90, oamenii de stiinta au putut sa contabilizeze si sa inregistreze diferentele din punct de vedere al autonomiei cerebrale si anume ca unii sunt din nastere mai buni, iar alti trebuie sa munceasca din greu pentru a obtine performante.

Pentru a obtine cat mai mult posibil de la echipa pe care o conducem, trebuie sa fim siguri ca sportrivii alesi se afla in posturile pe care le pot realiza in modul cel mai performant, pentru ca sunt cei mai potriviti sa faca acest lucru.

Daca realizam acest lucru toti membrii grupului vor fi motivati si vor avea incredere unul in celalalt.Daca vom da posibilitatea fiecaruia sa-si exercite talentul si aptitudinile si vom reusi sa dam posibilitatea ca fiecare sa-si faca treaba in stil propriu, atunci vom avea siguranta ca echipa pe care o conducem va avansa in mod vizibil.

4. Recompense si felicitari pentru treaba bine facuta

Antrenorii de succes pun mare accent pe comportamentul pozitiv si eficient, aducand laude atunci cand este cazul. Astfel se creeaza si se dezvolta un cult al realizarilor.

In majoritatea domeniilor de activitate, lauda se acorda mai putin decat mustrarile. Acest lucru este regretabil, deoarece creeaza perceptia ca eforturile unei persoane sunt ignorate prin rutina, ceea ce nu poate fi considerat ca o motivatie. De fapt:

Sportivii care nu sunt apreciati au in cea mai mare tendinta de a renunta, ceea ce inseamna ca trebuie sa se selectioneze si sa se investeasca in pregatirea unor altor jucatori.
Atunci cand jucatorii sunt apreciati, ei au tendinta de a lucra mai mult si mai bine in viitor. Studiile au aratat ca acest mod de a gandi creste eficienta cu 10 – 20 %.
Sportivii motivati pozitiv pot genera mai multe activitati pozitive.
Cultul recunoasterii este relativ rar in activitatea noastra. De ce ? Exista doua motive:

Antrenorii sunt mai receptivi la primirea de laude decat la a lauda ei insisi pe cineva, ceea ce inseamna ca ne bucuram sa fim laudati, dar ne este foarte greu sa-i laudam pe altii.
Instinctele noastre de supravietuire ne fac mai vigilenti la primirea vestilor proaste decat la evenimentele pozitive. Mai simplu: reactionam mai eficient la potentialele amenintari decat la lucrurile placute.
Pentru a contrabalansa acest „efect negativ”, trebuie sa facem un efort. Cel putin la fiecare sapte zile sa gasim ceva pozitiv pentru a le acorda sportivilor: faptul ca sunt in grafic cu pregatirea; cei care sunt de serviciu (au anumite responsabilitati administrative); realizari deosebite in pregatire (un element tehnic de exceptie – drop gol de la 50 m.); realizarea sau depasirea obiectivelor personale; participarea la diverse actiuni.

5. Grija fata de problemele personale ale membrilor echipei

Antrenorii de succes se preocupa in mod real de sportivii lor. Antrenorii nu-i considera pe sportivi ca pe niste piese care se pot schimba oricand. De fapt, antrenorii care doresc sa aiba rezultate se intereseaza personal de situatia sportivilor lor.

Nu putem copia modele din alte organizatii (britanice, franceze, etc) si sa le aplicam intocmai. In schimb putem aplica citeva activitati care au dat roade si in alte cazuri:

Urmarirea unei conduite de curtoazie cum ar fi sa uram „Buna dimineata!” si sa ne interesam de situatia familiei lor. Asemenea atitudini probeaza ca stim ca ei exista.
Trebuie sa stabilim obiective clare pentru fiecare actiune (antrenament) si apoi sa afisam modul de realizare ale acesteia pentru ca toti sa stie ce se va intampla (prezentarea lectiei de antrenament).
Trebuie sa adoptam o politica deschisa care sa fie comunicata. Trebuie sa luam masuri pentru ca toti sa ne poata aborda cu usurinta pentru a discuta problemele lor in mod deschis.
Trebuie sa pastram un spirit de umor, de degajare, in ideea ca sportivii trebuie sa se simta in elementul lor. Aceasta stare degajata se poate manifesta prin implementarea unor idei „ciudate” (antrenamente de gimnastica aerobica, etc.).
Trebuie sa ne asiguram ca toti sunt convinsi ca pot face lucruri cu adevarat mari si ca toti sunt uniti.

6. Sprijinirea si incurajarea dezvoltarii personale

Un antrenor ar trebui sa fie un mentor. Un mentor ar trebui sa fie:
Un bun „prieten” care poate oferi sfaturi.
Un „stalp” care trebuie sa arate cum se va actiona.
Un „antrenor” in activitate.
Un „confident” si un „consilier”.
Un sponsor.
Un „suporter” sau un „sprijin” in cariera.

In termeni practici, atunci cand sportivii gasesc mentori, ei au sentimentul ca nu sunt abandonati. Mentorii ajuta transpunerea in viata a obiectivelor, asigurandu-se ca acestea nu sunt doar posibilitati ipotetice si in plus au satisfactia ca sportivii cu care lucreaza reusesc. Acesti mentori creeaza un sprijin moral pentru toti. El este – indrumatorul, pentru persoana cu care lucreaza si – garantul, pentru echipa pentru care lucreaza.

7. Fiecare parere ale membrilor echipei conteaza

Marii antrenori isi asculta staff-ul. Prin actiunile lor ulterioare ei arata ca parerile colegilor lor au valoare si sunt apreciate de echipa. Acest fenomen mareste in mod semnificativ eficienta activitatii.

De cele mai multe ori ideile cele mai bune vin din partea celor care sunt direct implicati in activitatea curenta (din partea sportivilor, preparatotilot fizici, medicilor, kinetoterapeutilor). Daca incorporezi sugestiile venite din partea tuturor celor implicati, rezultatul va fi ca acestia vor fi mai motivati in activitatea pe care o desfasoara. Concret, oamenii simt o mai mare implicare personala in ceea ce realizeaza atunci cand simt ca au cu adevarat ceva de spus in ceea ce se intampla.

Aceasta este diferenta dintre o echipa unde antrenorul spune:”Fa asa cum spun eu.” si o echipa unde atitudinea predominanta este: „Suntem toti in aceeasi caruta, deci ce imbunatatiri sugerati ?”

Cand antrenorul asculta opiniile si ideile tuturor, toti isi dau seama ca aceea este echipa lor si nu doar un loc in care vin fiindca nu au o alta optiune.

Incorporarea ideilor celor implicati ofera adeseori doua feluri de rasplata:

Se obtin idei bune care sunt practice si aplicabile in antrenamente si jocuri.
Cand jocatorii stiu ca ideea vine din randul lor si nu al conducerii, se angajeaza sa o puna in aplicare cu succes.
Antrenorii care au capacitatea de a-i face pe jucatori sa se simta importanti, ascultandu-le ideile si alegandu-le pe cele mai bune, vor avea cu siguranta succes. Chiar si mai mult. Se va crea un loc unde se poate munci, pentru ca sportivii lucreaza astfel impreuna pentru a putea realiza ceva cu adevarat deosebit.

8. Fiecare membru al echipei trebuie sa simta ca munca lui este importanta

Antrenorii performanti se pricep sa-i convinga pe toti ca fac ceva important si care este apreciat. Felul in care fac acest lucru difera, dar cand oamenii se simt legati unul de celalalt, sunt evident mai productivi si mai eficienti.

Cand oamenii stiu ca ceea ce fac se potriveste cu schema generala, ei devin energici. Aceasta este o motivatie atat de puternica incat sunt cazuri in care unii sportivi isi doresc sa lucreze cu un antrenor, chiar daca oferta salariala nu este la fel de buna ca in alt loc. Sportivii de mare performanta graviteaza in jurul unor teluri mai nobile si mai importante decat propriul egoism.

Sportivii pot considera activitatea pe care o desfasoara in trei feluri:

Ca un inconvenient necesar.
Ca o cariera.
Ca o „chemare” in care antrenarea este un scop in bine, care face ca „sportivul sa evolueze zilnic”.
Nu ar fi realist sa ne asteptam ca toti sportiviii sa-si considere activitatea ca fiind „chemare”, dar trebuie sa ne desfasuram activitatea stfel incat toti sa simta ca ceea ce fac este important si apreciat.

9. Asociati-va cu cei care fac o munca de calitate

Cei care investesc un efort de 100% in antrenament, nu-i pot suferi pe cei care sunt mai putini implicati. Antrenorii de succes inteleg dinamica unui grup si isi iau masuri pentru a fi siguri ca toti isi aduc contributia.
A avea un grup de sportivi care incearca sa profite de eforturile celorlalti, aduce prejudicii echipei. Nimanui nu-i convine sa „poarte in spate” pe altii. Daca toti impartasesc acelasi spirit etic al muncii si au un simt al responsabilitatii unul fata de celalalt, se pot realiza lucruri impresionante.

Fie ca ne place ori nu, standardul nostru global de performanta este stabilit de cel care lucreaza cel mai putin.

Daca dorim sa avem sansa de a ajunge la cel mai inalt grad de performanta, trebuie sa muncim din greu pentru a realiza o echipa in care fiecare isi aduce contributie egala.

Este singura cale de a demonstra ca „ 2 + 2 = 5 ”. Daca ii toleram pe cei inactivi, pe trisori, finalul va fi „ 2 + 2 = 3 ”.

10. Prieteniile puternice dintre membrii echipei trebuie incurajate

Chiar daca acest lucru suna putin sentimental, datele arata ca sportivii muncesc mai bine atunci cand au alaturi un prieten. Antrenorii de succes creeaza posibilitatea realizarii unor bune prietenii.
Beneficiile faptului ca vom permite sportivilorr sa lucreze cu prietenii lor sunt numeroase si evidente:

Reducerea riscului de a trisa in antrenamente si meciuri pentru ca jucatorii sunt de acord cu principiul ca nu trebuie sa-si fure prietenii.
Rata accidentelor este mai scazuta, deoarece sportivii au grija de prietenii lor mai mult decat de un nou coleg.
Disponibilitatea de a lucra mai mult atunci cand sportivii se antreneaza impreuna cu prietenii lor.
Sportivii sunt mult mai dispusi sa-si impartaseasca ideile si sugestiile de imbunatatire a activitatii, atunci cand simt ca prietenii ii ajuta.

Avand in vedere toate aceste avantaje, este de bun simt, sa incurajam prieteniile dintre jucatorii din echipa noastra. Bineinteles ca acest lucru nu se poate face prin ordin direct, ci prin crearea de oportunitati. Este simplu de fixat cazarea din cantonamente in functie de preferinte sau desfasurarea unor activitati comune pe care sportivii sa le faca impreuna. Beneficiile unor astfel de actiuni vor depasi substantial ca importanta cheltuielile si eforturile necesare pentru a face acest lucru.

11. Evaluare permanenta a propriilor performante (autoevaluare permanenta)

Sportivii prefera sa cunoasca care le este locul in echipa (titular sau rezerva). Antrenorii de succes fac evaluari regulate si sistematice ale performantei. Care este procentul sportivilor din echipa noastra care se bucura de o evaluare oficiala a performantelor realizate in fiecare luna ?

Sportivii doresc sa stie ca eforturile pe care le fac pentru ameliorarea punctelor slabe sunt constientizate si apreciate. Daca aceasta evaluare lipseste, atunci ei vor reactiona ca si cum s-ar afla intr-un haos.

Realizand aprecieri regulate si obiective ale performantelor, obtinem de fapt sportivi mai motivati.

O buna evaluare a performantei este ca si cum l-ai pune pe sportiv sa se priveasca intr-o oglinda. Trebuie sa fie un amestec de elemente negative si pozitive, care sa evidentieze progresul realizat pana acum si in acelasi timp sa reprezinte o „foaie de parcurs” a ceea ce trebuie sa realizeze in viitor.

Aprecierea trebuie sa fie partial o motivare si partial o reflectare a actualelor puncte slabe. Daca exista o legatura stransa intre ceea ce se spune de fapt in aprecierea performantei si oportunitatile viitoare de a progresa este cu atat mai bine.

Un lucru interesant ar fi daca antrenorul ar verifica daca un jucator se simte bine fata de ceea ce face.

Daca nu suntem obisnuiti inca sa evaluam performantele jucatorilor nostrii, trebuie sa incepem sa o facem. Trebuie sa incepem cu o abordare simpla. Trebuie create oportunitati regulate si repetate pentru a discuta aceste evaluari cu fiecare sportiv in parte.

12. Trebuie create oportunitati de invatare si dezvoltare.

Cei mai buni antrenori isi inteleg sportivii care cauta oportunitati pentru a invata si a se dezvolta.

Oricine isi doreste sa aiba o cariera in continua dezvoltare. Sportivii isi dau toata silinta pentru a depasi toate obstacolele. Ne confruntam cu dorinta naturala de a progresa pentru a fi fericiti. Trebuie sa provocam jucatorii sa-si indeplineasca obiectivele care pot fi realizate numai cu niveluri inalte de performanta.Acest lucru este mai mult decat a spune oamenilor: „Trebuie sa dam tot ce putem ”. Mai mult, trebuie sa stabilim obiective specifice si greu de atins si care sa fie personalizate.

Atunci cand sunt provocati, sportivii devin motivati pentru a invata si a se dezvolta, ceea ce, de fapt ii face mai fericiti. Nimanui nu-i place ideea de a fi permanent ancorat in mediocritate. Cand oamenii sunt fortati sa stea in aceeasi camaruta si sa faca aceeasi munca an dupa an, ei au tendinta sa se „ofileasca” atat profesional, cat si personal.

Creare oportunitatilor de a invata si de a se dezvolta sunt esentiale pentru a depasi fenomenul de stagnare. Atunci cand sportiviii simt ca avanseaza in cariera, muncesc mai mult si incearca sa fie mai eficienti.

Cei care sunt satisfacuti cu ei insisi au o legatura mai buna cu toti ceilalti si construiesc cu ei o relatie care tinde sa fie una pozitiva. Ca un bonus suplimentar, jucatorii care constata ca munca lor este mai interesanta si implinita, vin cu idei mai bune.

Rezumand, exista trei factori suplimentari care influenteaza cele 12 cai ale unui bun antrenor:

Compensatii sau pachete salariale.
Lideri cu experienta.
Munca de cea mai buna calitate pentru ceilalti sportivi.

Compensatii sau pachete salariale.

Plata este greu de calculat corect. Exista cateva aspecte interesante:

O plata mai mare nu garanteaza automat un nivel mai mare de implicare.
Atat sportivii buni, cat si cei slabi ar avea dreptul la o crestere egala a salariului.
Este simplu sa apara consecinte negative atunci cand se incearca introducerea unor noi stimulente financiare.
Ori de cate ori sportivii isi compara rata salariului cu cea a colegilor, pot sa apara stari emotionale.
In majoritatea echipelor, sportivii isi doresc sa afle cu cat sunt platiti ceilalti, dar vor ca valoarea salariului lor sa fie confidentiala.
Pentru a stabili cel mai bun mod de acordare a salariilor, criteriile de fixare ale acestuia trebuie sa fie deschise si bine intelese.
Majoritatea sportivilor care considera ca sunt compensati cu generozitate simt nevoia de a dovedi rezultate exceptionale.
Bani actioneaza ca o motivatie numai atunci cand sunt asociati cu stimulente nefinanciare.

Lideri cu experienta

Inainte ca liderii sa poata oferii ceea ce se asteapta de la ei, trebuie sa simta ca cineva are grija de ei personal. Aici pot intervenii antrenorii in eficienta celor 12 principii prezentate anterior. Mai simplu spus daca antrenorii vor ca echipa lor sa fie performanta, trebuie sa aiba grija ca liderii echipei lor sa fie multumiti de activitatea pe care o desfasoara.

Munca de cea mai buna calitate pentru ceilalti sportivi.

Adevaratul paradox al unei conduceri eficiente este ca cei care se pricep cel mai bine la aceasta nu o fac pentru bani. Acesta este un aspect aproape spiritual care merge dincolo de activitatea curenta indiferent de credinta personala a fiecarui antrenor.

Cei mai buni antrenori muncesc din greu pentru a-si ajuta sportivii sa fie eficienti si astfel sa produca rezultate incredibile pentru echipele lor.

Antrenorii de succes genereaza deseori rezultate semnificative pentru echipele lor pentru ca se implica personal. Ei traiesc pentru a vedea modul in care rezultatele muncii lor se reflecta in viata fiecarei persoane pe care o antreneaza. Ei resimt obligatia de a imbogati calitatea vietii sportivilor lor, atat pe plan profesional, cat si pe plan personal.

Daniel MITREA

prelucrare dupa „12 The Elements of Great Mananging” de Rodd Wagner si James Harte

Ți-a plăcut articolul? Distribuie-l către prietenii tăi:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole similare:

Link-uri utile